maandag 9 november 2015

Topnerd Tycho, over evolutie en God

'Het geheime logboek van Topnerd Tycho' heeft al veel stof op doen waaien. Geschreven door Cees Dekker en Corien Oranje. De laatste een heel bekende, fantastische, christelijke auteur van kinderboeken. Genoemde auteurs willen dat kinderen bekend worden met de evolutietheorie. Handig voor later, zo denken de schrijvers. Zelf geloven ze in de evolutietheorie, door God bedacht en mogelijk gemaakt. Dus God zorgde voor de evolutie, zodat de aarde en alles wat er op is, tot stand kwam. En ze beschrijven dat op een erg overtuigende en leuke manier. 
Maar ik ben daar niet mee eens, vind het niet Bijbels.
Dus las ik het boek en als reactie schreef ik Corien Oranje een mail:



Dag Corien,


Dit zal niet de eerste reactie zijn op je boek die je schreef over evolutie en schepping voor kinderen.



Met verbazing las ik een artikel in het ND over de presentatie van je boek, zag ik het boek in de boekhandel en las ik het. Ik vond het erg heftig om te lezen. Wat ontzettend verwarrend!!! Voor mij, heel eventjes gaf ik er aan toe te bedenken dat jou verhaal waar zou zijn. Laat staan, dacht ik, voor kinderen. Hoe kun je zoiets geloven? vraag ik me af. En dat dan ook aan kinderen vertellen.



De opbouw van het verhaal en het verhaal zelf was, zoals gewoonlijk bij jouw boeken, erg goed. Maar omdat het nu vooral gaat om een geloof, nl het geloof in evolutie en tegelijkertijd ook in God, daarom is dit boek niet de moeite waard om te kopen. Ik zou mijn kinderen absoluut niet willen vermoeien met dit soort geloof. Ze komen daar inderdaad mee in aanraking, maar de leeftijd van dit boek vind ik echt te jong.



Bovendien vind ik dat je erg veel geloof nodig hebt om zoiets als 'een steen die de aarde in tweeën slaat en dat wordt dan de maan en de aarde' te geloven. Ik heb zoveel geloof niet.



Je zegt dat God de aarde maakte door middel van evolutie, maar volgens Genesis 1 schiep Hij de aarde dmv het Woord. Hij sprak en het was er. Hij knalde niet, maar sprak.



'Genesis 1 moet je niet letterlijk nemen, die zes dagen kunnen gerust miljarden jaren zijn geweest.' Ook zoiets. Waarom Genesis 2 dan wel letterlijk nemen? Eerst de mens, toen de hof en de rest? Niet erg consequent lijkt me? Naar mijn mening beschrijft Mozes eerst de chronologische manier van scheppen, terwijl in hoofdstuk twee de volgorde van hoogtepunten beschreven wordt. God vond de mens de kroon op Zijn schepping, is dat niet heel logisch om dan nog een keer het verhaal te vertellen, vol trots op hoe het was bedoeld?



Ik ga hier niet met je over in discussie, dat is echt niet mijn bedoeling. Jij gelooft dit, ik de Bijbel. Ik ga daar niets van weghalen, gewoon omdat het Gods Woord is. Al vind ik het prima als je op deze mail reageert, ik weet zeker dat we het niet eens zullen worden.



Maar één ding wil ik je nog vragen: onze God is zo groot en zo machtig, waarom moeten we alles willen begrijpen en verklaren? Waarom daar kinderen mee vermoeien en discussies opwerpen?
               Dat snap ik gewoon niet. 
               Maar goed... misschien moet ik niet alles willen begrijpen, ook niet van andere mensen...

               Aline

2 opmerkingen:

  1. :-) Helemaal met je eens !
    Mocht ik ooit nog eens hulp nodg hebben bij het schrijven van een brief weet ik je te vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed van je! Weer een andere interpretatie op de Bijbel...? Verwarrend voor kinderen inderdaad, maar ook voor ouders. Ken het boek niet, maar zoals ik je blog lees, zou ik ook niet willen dat mijn kinderen dat boek lezen. Goed verwoord!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's