vrijdag 13 november 2015

Antwoord van Corien Oranje

Al de volgende dag kreeg ik een reactie van Corien Oranje op mijn mail. Heb je hem gemist? Ik heb het in mij vorige blogje gepost.
En, eerlijk is eerlijk, hier nu ook het antwoord.


Dag Aline,

Dank je wel voor je reactie. Ik waardeer het dat je het boek gelezen hebt en mij je mening laat weten.
Ik begrijp de moeite die je ermee hebt.

Zonder op al je vragen in te gaan wil ik toch even wat verduidelijken.

Net als jij geloof ik dat God de schepper is van hemel en aarde, en geloof ik van harte dat de Bijbel Gods Woord is.

Ik denk dat we Gods schepping mogen onderzoeken, en dat we dat onbevangen mogen doen, zonder angst voor wat we kunnen ontdekken. De bewijzen voor 'oerknal' en evolutionaire schepping zijn overweldigend, en ik weet dat mijn vier kinderen daar óók mee in aanraking komen. In feite gebeurde dat bij hen al vanaf groep 6.
Ik vind het vreselijk als jongeren hun geloof verliezen wanneer ze op latere leeftijd komen met de evolutietheorie en dat niet meer kunnen rijmen met hun geloof, en ik denk dat dat niet nodig is. Cees Dekker en ik hebben dit boek geschreven om dat te voorkomen: om te laten zien dat geloof in God als schepper én serieus nemen van de wetenschap op punt van de evolutietheorie prima samen kunnen gaan.

Als theoloog geloof ik dat we vooral verschillen in de manier waarop we Genesis 1-2 lezen, en dat de letterlijke lezing niet bij voorbaat de enig mogelijke of zelfs juiste is.

Met vriendelijke groet,

Corien Oranje



Een hele discussie wil ik er niet over doen oplaaien hier op de blog of op Facebook, maar ik ben met onze kinderen nog nooit al in groep zes geconfronteerd met evolutie en dergelijke. Maar goed, ik ben me er van bewust dat dat kan komen door de streek waar je opgroeit, de school waar ze les krijgen en de vrienden waar ze mee om gaan. Hoe is hierin jullie ervaring?

1 opmerking:

  1. Met nieuwsbegrip hadden ze bij onze zoon in groep 7 het pas over die opgravingen en toen heeft zijn meester het over de evolutietheorie gehad. Onze zoon krijgt er dus weleens wat over te horen, maar wel ingekaderd in geloofsgesprek.
    Hij heeft er natuurlijk wel eerder over gehoord, ook o.a. toen hij met een feestje naar een museum ging wat ook de evolutietheorie als onbetwistbaar uitgangspunt had, dat was een paar jaar geleden, en ik hoorde het pas achteraf. Daar had ik toen ook wat moeite mee maar we hebben er nog samen over doorgepraat. Je houding als ouders en leerkrachten zeggen natuurlijk heel veel!

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's