donderdag 5 februari 2015

Veertien of veertig?

Vanmiddag maar eens naar ons stadsmuseum geweest, Klein Veenlo, in de bieb gevestigd, naast de muziekschool van ons dorp. Ik was er nog nooit geweest, omdat het me niet zo boeit. Maar een goede presentatie van een vriend en dorpsgenoot, eerder deze week, maakte me nieuwsgierig en ik wilde graag meer weten over 'Het Kruis Op De Berg'.


Eerst maar eens een kaartje kopen. In de stadswinkel... ??? O wacht, daar zie ik iets. Een kleine balie, twee oudere dames, of wat jonger, ik durf het niet zo te zeggen. Het ziet er een beetje suf uit, maar wie weet komt dat omdat ik niet echt een toerist ben...
-Dag, ik wil graag een toegangskaartje voor het museum. Ondertussen bekijk ik de prijzen: MK gratis. Euhh.. o wacht, da's natuurlijk een museumjaarkaart... tot 12 jaar gratis, van 12-17 twee euro, volwassenen vier. Nou ja, vooruit maar.


De dames lijken een beetje gespannen en ietwat giebelend kijken ze naar hun computer.
Zij: Wat is je leeftijd?
Ik: Nou, in elk geval boven de zeventien, dus reken maar een volwassene. Ik lach er een beetje om... domme vraag!
Zij: Toch moet ik even je leeftijd weten.
- Ik, zeg ik een beetje vooroverbuigend, ben veertig jaar.
De dames lachen, alsof ik de beste grap van de dag maak. Dan kijken ze elkaar vragend aan en de één zegt tegen de ander: zei ze nu 14 of 40?
Ik word het een beetje zat. Zo is Geert klaar met z'n muziekles en ben ik nog nergens geweest...
Ik: Wilt u mijn IDkaart zien?
Samen staren ze naar de kleine cijfertjes die aangeven dat ik 40 ben: 1974.
Tjonge, zegt er één, mijn dochter ziet er veel ouder uit en is nog geen 40...


Van schrik toetst ze 'contant ' in, terwijl ik met mijn pinpas in de aanslag sta.
Maar uiteindelijk is het gelukt: wandel ik het museum en bekijk nog eens goed, wat ik dinsdag snel voorbij zag gaan. Twintig minuutjes later is mijn tijd om. Met lichte tred huppel ik de bieb uit. Veertien, zei ze. VEERTIEN!!! Maarre... ik sta even stil.
 Wil ik dat eigenlijk wel??

2 opmerkingen:

  1. Dat wil je vast niet: 14. Ik ben er ook nog nooit geweest. Was het wel de moeite waard?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor jou wel, je houdt toch van geschiedenis??

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's