vrijdag 31 augustus 2012

Bijspringen met Ad

Deze week waren er voor Rob twee nieuwe dingen.
Woensdagmiddag ging hij sporten. Nou, daar had hij helemaal geen zin in.
-Waarom moet dat dan?
- Dat is gezond en alle grote kerels doen dat, zo stimuleer ik hem.
Uiteraard gaat een gewone sport niet lukken voor Rob. Het moet op zijn minst aangepast zijn in uitleg en begeleiding en de groep moet niet te groot zijn. Ik wist wel iets en toen ik een paar weken terug op zijn site keek heb ik maar direct gebeld. Wel wat duurder, maar echt steengoed!
Bijspringen, zo heet het sportschooltje en is hier in Veenendaal gevestigd. Ad Schoeman is parttime sportleerkracht op een VO, de rest van de week is hij druk met kinderen die motorische beperking hebben of sociale, zoals onze Rob.
Ik fiets Rob er heen. Hij gaat goed mee, helemaal vrijwillig :D.
Eenmaal daar aangekomen  zien we Ad met drie stagiares. In totaal zouden er vijf kinderen komen. Kijk. Dat is wat ik bedoel.
-Maar zegt Ad, er is plek voor maximaal 8 kinderen. Dus als je nog wat zoekt??
Het was een eerste les en natuurlijk begin je dan met een kennismaking. Al snel zie ik Rob enthousiast heen en weer rennen tijdens een tikkertje. Verder staat er voor vandaag Atletiek op het programma en samen met zijn persenal coach gaat hij verspringen, hardlopen/hordelopen, gooien/werpen en hoogspringen.
Vooral het hardlopen vond Rob helemaal geweldig. En het slotspel: matploffertje. iedereen houdt de dikke mat vast, tegelijk omhoog tillen en laat hem ook tegelijk weer vallen: PLOFFFF. Prachtig geluid gaf dat. Maar helemaal was het leuk toen Rob, en de andere kinderen, om de beurt op de mat mochten liggen. Ploft nog harder!
Mooi is dat Ad, terwijl de kinderen mogen uitrusten tusssen de activiteiten door, diverse sociale regels aanleert. Dus bij deze sport zijn de sociale vaardigheden inbegrepen. En dat maakt het juist zo af. Klasse Ad! Wil je meer weten: klik hier: Bijspringen www.bijspringen.nl
Dom van me: ik was mijn fototoestel vergeten, wist niet dat ik mocht blijven. Dus na de volgende kijkles komen er foto's...

Gisteren kwam voor het eerst de muziektherapeut van Papageno (klik) Zij kwam hier en helpt Rob met het sterker maken van zijn zelfvertrouwen en het leren luisteren naar muziek, waardoor hij ook minder gevoelig wordt voor lawaai. Tenminste, dat hopen we..
 Hij vond het leuk, maar was daarna heel erg druk. In tegenstelling tot woensdag, toen was hij na het sporten alleen heel blij. Had misschien geen energie meer om druk te zijn??

3 opmerkingen:

  1. Geweldig zeg, dat er bij jullie in de buurt zoiets voor jongeren is. Jammer genoeg was het bij Jan altijd heel lastig. Sporten vond ie wel leuk, maar in een regulier team kon hij niet meekomen en een Gteam was ie net weer te "goed" voor. Beetje rare omschrijving maar voor een jongen met een IQ van 123 is het toch lastig... Wij proberen Jan ook nu te stimuleren maar verder als een rondje op de mountainbike met z'n vader of een wandeling met de hond in het bos komt ie niet. Toch jammer...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die sport wat ontzettend leuk! En wat fijn ook dat Rob het zo leuk vindt! Ook fijn voor jou, zorg minder.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's