zaterdag 23 juni 2012

WWJD?

WHAT WOULD JESUS DO???

Zomaar opeens slaat ze het boek dicht. Een boek van de bieb, een thriller. Zo'n boek waar ik niet aan begin.
-Tjonge, zegt ze, dit boek gaat over moord, doodslag, liegen en stelen. En ik haal het uit de christelijke bieb!
Ja joh, zo is dat. Thrillers zijn thrillers. Of dat nu met een christelijke boodschap is of niet.

Ze opent het boek weer en leest verder.
-'t Is mooi, ik lees het toch maar uit.
Willeke is een razendsnelle lezer, dus na een half uurtje is de dikke pil uit. En dan kan ze het nog echt navertellen ook. Onbegrijpelijk.

 -Mam?
Mmm
- Wat zou Jezus met deze boeken gedaan hebben als ze toen al bestonden? Boeken waarin van alles gebeurd wat niet mag van God?
Ja. Daar zit ik dan. Hier heb ik echt nog nooit over nagedacht.
De vragende ogen van mijn zestienjarige kijken me doordringend aan.

Dezelfde vraag legt ze de jeugdleider voor. En ook voor hem is de vraag nieuw.

Nu komt de vraag naar jullie. Wat vinden jullie? Wat zou Jezus doen? Lezen, verbranden of iets er tussen in???


10 opmerkingen:

  1. Ha... Goeie overdenking van Willeke. Ik denk eigenlijk dat we die vraag vooral aan Hem zélf moeten stellen... Want van je lezers krijg je vást verschillende antwoorden :)

    Maar goed, mijn gedachte: 't Heeft te maken met de sfeer waarin het staat geschreven, denk ik. Wat is de moraal, kunnen we er iets van leren? Want ja, Jezus zal toch ook wel de boekrollen hebben gelezen. Kaïn die zijn broer vermoordde. Noach in dronkenschap. Koning David die overspel pleegde en de toonbroden stal. Absalom die zijn bloedeigen vader verraadde. Koning Salomo die er diverse vrouwen op na hield en daardoor van God verwijderd raakte. De diverse koningen ná Salomo die diverse gruweldaden begingen... Hij heeft die boekrollen niet verbrand. Hij heeft ze gelezen vanuit het perspectief van zijn Vader! Hij wist daardoor beter waar Hij zélf stond (de profetieën bijv.). Want ondanks de ellende en zonde in veel verhalen, voert Gods goedheid en Zijn plan met de wereld de boventoon in alles!

    Waarmee ik natuurlijk NIET betoog dat je maar alles wat los en vast zit (en ook nog eens 'christelijk' heet) moet lezen (of bekijken, zoals films), onder het mom van 'ik kan er vast wel iets van leren' - want daarmee breng je jezelf onnodig in verzoeking!! Het gaat erom wat God zelf werkt in je hart... Daar moeten we (ik zelf ook) ons in beoefenen om ernaar te luisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsja, dat is niet de makkelijkse vraag. Bloed vloeide er in de Bijbel ook genoeg, maar toch staat er dat we onze gedachten moeten richten op de dingen 'boven', dingen die goed en erenswaardig zijn... nou, daar vallen gruwelverhalen toch echt neit onder denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank jullie wel voor deze antwoorden. Er is wel een verschil: de Bijbel beschrijft gebeurtenissen, de boeken van nu zijn vnl fantasie. Dat is ook nog een punt. Zulke daden verzinnen en andere daarvan laten 'genieten'.

      Verwijderen
    2. Dáár heb je een punt... Misschien zouden we ons eens moeten afvragen waaróm we eigenlijk fictie boeken lezen?

      Verwijderen
  3. Eigenlijk denk ik dat we het antwoord wel weten.
    Maar we lezen die boeken zo graag en we praten ze op allerlei manieren goed.
    Ik steek de hand in eigen boezem!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als we onze kinderen leren dat lezen een goede manier van ontspanning is, vind ik dat we als volwassenen ook romans (verzonnen verhalen) mogen lezen. Een tijdlagn heb ik ook gedacht dat dat niet kon, maar kreeg toen echt te weinig ontspanning. Je verbreedt ook je blikveld door veel te lezen, dat merk ik ook duidelijk bij onze kinderen. De tegenwoordig zo populaire Amerikaans romans (en ik lees ze zelf ook wel hoor) blinken echter ook niet altijd uit in realiteit met knappe, invoelende mannen en sterke moedige vrouwen. Toch zou ik het lezen niet graag willen missen. Pas had ik een boek van Tessa de Loo over een jongen die een man afranselt en die daarna overlijdt. Heel het verhaal eromheen (zinloos geweld en dan gezien vanuit het perspectief van het broertje van die jongen) werd zo knap verwoord, dat je er echt van leert vind ik. Terwijl in zulke boeken ook weleens een vloek (weet niet meer of het in dat bewuste boek ook het geval was) voorkomt, wat ik trouwens altijd wel erg jammer vindt.
    Onze dochters lezen ook graag thrillers. Tja, je kunt ze toch niet alles verbieden. Niet iedereen is het type voor streekromans, daar leer je al helemaal niets van trouwens.
    Wel goed dat je dochter er zo bewust over nadenkt hoor, wij praten ook vaak over de boeken die gelezen worden en je merkt echt wel dat ze er dan bewuster mee omgaan.
    En laten we niet elkaar naast een geestelijke meetlat leggen, een ieder zij in zijn/haar eigen gemoed ten volle verzekert. Het gaat erom wat doet het boek met je.

    Eh, beetje lang geworden, mijn verhaal.
    Goede weekwisseling, Aline!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben eigenlijk heel benenieuwd naar het titel. En dan pas kan ik er iets over zeggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het boek heet 'de toren', van Steven James. Maar het gaat natuurlijk even om het geheel van boeken, de fantasie en de onmogelijke mogelijkheden...

      Verwijderen
  6. Irene 24 juni 2012
    Ik lees ontzettend veel thrillers. Vind het een geweldige manier van ontspannen. Bij het lezen van het blog moest is ook wel even nadenken. Conclusie die ik voor mezelf trek is: Dit is ook een kant van de wereld waar je mee te maken kunt krijgen. Onderzoekt alle dingen en behoud het goede. Je zou kunnen zeggen dat je jezelf een kijkje gunt in een voor jou toch onbekende wereld. De hardheid maakt je misschien wereldwijs voor een discussie in de toekomst. Alleen je in je eigen kringetje bewegen maakt je eng en zelfingenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi, kom zomaar even via via binnenvallen op je blog en zie dan meteen zo'n interessante vraag voorbij komen, kan het niet laten even te reageren:

    Volgens mij gaat het om de moraal in het verhaal. Wordt het slechte daadwerkelijk als 'slecht' neergezet en het goede als goed? Dan heeft het een duidelijke functie, het helpt je in te leven in problemen en emoties die bij nare dingen ontstaan. Daarnaast heeft iedereen een eigen grens die je moet leren kennen en houden. Ikzelf houd helemaal niet van verhalen waarin misdaden al te expliciet worden beschreven, daar gaat mijn fantasie mee aan de haal.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's