woensdag 7 maart 2012

Afkikken

-Echt mevrouw, uw zoon moet hier met onmiddelijke ingang mee stoppen. Het spijt me, maar hij is echt verslaafd!
Langzaam kruipt het schaamrood me op de kaken. Verslaafd??? Mijn zoon???
Toen ik vrijdag bij de apotheek was om medicijnen voor Geert te halen nam ik direct maar even de kans waar.
-Mijn andere zoon, mevrouw, zo begon ik, terwijl ik de oogdruppels in mijn tas stopte, mijn andere zoon blijft maar verkouden. Al sinds november ofzo krijgt hij neusspray. U weet wel, die gewone van Kruidvat en zo. Maar graag wil ik iets sterkers, want het helpt helemaal niets.
Zorgelijk kijkt de dame me aan.
-Bedoelt u de neusspray met Xylometazolinehydrochloride? (dit woord heb ik even gecopieerd...poehhh)
Mijn oren klapperen.
-Ja...eh...zou maar zo kunnen ja, het begint wel met een x geloof ik. Ik blijf een beetje vaag. En rood. En heel verlegen.
-Mevrouw! Deze spray mag je maar één week achter elkaar gebruiken! U moet toch echt beter de bijsluiter lezen! Ze roept nog niet helemaal. Gelukkig. Ik zak toch al haast door de grond  van schaamte. Wat een sukkel van een moeder ben ik toch ook. Dit had ik echt moeten weten!
Beleefd bedank ik de dame en geef aan dat ik  mijn zoon zeker van zijn verslaving af ga helpen.
-En anders naar de huisarts gaan hoor! Braaf knik ik. Tuurlijk. Ik wil immers alles doen om Rob gezond te houden!

Eenmaal thuis vertel ik het hem.
-Rob, je bent verslaafd.
-He! Rob kijkt me aan. Donkere ogen, gefronsde wenkbrauwen peilen mijn woorden.
Ik leg uit hoe het zit.
-Ooooh. Dus... (hij denkt diep na)  Mijn neus begeerd neusdruppels en nu is hij verslaafd.
Net als wanneer je lichaam wijn begeerd, dan ben je alcoholverslaafd, he mam.
Het wordt nog een hele klus. 's Nachts ligt hij wakker van een benauwde neus. De slijmvliezen worden dikker, waadoor je neusspray gaat begeren  voor de noodzakelijke verlichting.
Maar we blijven sterk! We doen het niet! Na twee nachten merken we al een beetje reslutaat. En nu? Nu heeft hij het er niet meer over.
Maar ik weet het nog drommels goed. Hoe kun je nu zóóóó sullig zijn, om gewoon door te gaan met die spray. Ik weet wel hoe het komt. Het is de weg van de minste weerstand: geen strijd, geen gezeur bij het bed of in de nacht, geen benauwd neusje, geen verdrietige jongen. Kom op man, als jij nog neusspray nodig hebt, dan doen we dat toch gewoon! Zo makkelijk was ik. Maar dat is voorbij!
Vechten gaan we! Tegen elke verslaving. Welke de volgende wordt? Hoestdrank misschien? Kan vast wel!

Annemieke, welkom! Ben al even op je blog wezen kijken, ziet er goed uit! Veel lees- en schrijfplezier

7 opmerkingen:

  1. Sjonge. Ik wist dat niet. Al kies ik bewust niet voor die nuesspuit omdat die bijwerkingen heeft. Ga gewoon neuspuitje met zeezout gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt! Ik mag het in nood 5 dagen gebruiken 5 x daags en dan stoppen, want anders verliezen de slijmvliezen hun functie of zoiets en duurt het héél lang eer ze het weer goed doen.

    Fijn dat hij goed snapt wat er is gebeurt en nu al een beetje ontwent is. Want slapen met een dichte neus is zó vervelend.

    Ik hoop dat z'n neus snel weer lekker open is, dag en nacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dochter zegt, je moet zulke dingen ook bij de apotheek kopen ;) Als 't goed is krijg je dat advies er dan gelijk bij.
    5 dagen gebruiken, dan paar weken stoppen en zo nodig gewone zoutoplossing gebruiken.
    Uit ervaring weet ik ook dat je bloedneuzen kunt krijgen (terwijl ik het maar braaf een weekje gebruikte), had hij daar geen last van?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb het ook gehad hoor , te lang gebruikt, want ik vind het ook zo vreselijk verveldend met een dichte neus slapen. Hoe gaat het nu met afbouwen? verdun je het nu? of is er inneens helemaal mee gestopt?

    succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja echt niet langer gebruiken hoor, ik ken iemand die het vroeger ook heel veel heeft gebruikt en nu heeft ze al haar hele leven een loopneus,ik gebruik het altijd echt maar een paar dagen,een ui naast zijn bed zetten helpt ook echt, doen we hier ook altijd.

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb er ook last van gehad. En het stomme was: ik wist het. Maar ik zag er zo tegenop om met een verstopte neus te moeten gaan slapen... Of later zelfs als het maar iets verstopt voelde...
    Mijn redding is geweest dat ik ging samenwonen met mijn nu ex-vriend. Die is van het hart op de tong, en vroeg dus gewoon of dat wel goed was. Ehm... stamel... bloos... en vervolgens werd ik in de gaten gehouden. Nu ben ik er inmiddels twee jaar weer vanaf, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een heel late reactie maar slapen met een schoteltje gesnipperde ui naast m'n bed help mij altijd goed. 1/3 tot 1/2 is meestal voldoende. Dezelfde stoffen die je aan het huilen maken houden nu de neus open. Misschien iets voor volgende winter

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's