dinsdag 25 oktober 2011

Wijn proeven


Luister! Moet je horen wat hier staat. Even zoeken hoor. Eh, Spreuken 23 vers 30 geloof ik. Ja, hier heb ik het!
"..Bij hen die lang doorgaan in de wijn, bij hen die komen om gemengde drank te proeven..."

Het wordt stil in de huiskamer.
Daar zitten we dan. Mijn broers, zwager, zus, schoonmoeder en vrienden. We wachten op de man die een ons een wijnproeverij heeft beloofd. Gewonnen bij een kruiswoordraadelstje. Leuk hoor, al ging ik bij het inzenden natuurlijk voor dat weekend. Maar vooruit.
Nu zaten we dus met het dilemma. Wat en hoe. Als deze tekst zo in de Bijbel staat, mogen wij hier dan aan mee doen? De man kan elk moment aanbellen, dan kun je hem toch niet zo verwijderen...
Zo van:
-Sorry, meneer, maar zojuist lazen we in de Bijbel dat we dit niet mogen doen, dus gaat u alsublieft maar weer weg.
Over naasteliefde en huis open zetten gesproken...
We schuiven de tekst van ons af en laten de man binnen, zodra de bel gaat.
En, het was erg leuk. Lekker, meestal :-) leerzaam en vreselijk gezellig.

Maar over die tekst moet ik nog wat gaan spitten.
Waarom staat het er zo in?
Gemengde wijnen?
Proeven?
 Precies wat wij deden?
Nee, ik ben er nog niet uit.
Nog genoeg te leren, dus!

11 opmerkingen:

  1. Laat je het ons nog weten, tot welke conclusie je komt? Ben erg benieuwd! Misschien ligt de nadruk wel op het lang doorgaan in de wijn, dat kan natuurlijk nooit goed zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je zo iets wint! Ik val Augusta bij ( die nadruk op het lang doorgaan met drank)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk ja dat je het hebt gewonnen en inderdaad het weekendje weg was leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Interessant! Ik heb het even opgezocht. Ik geloof niet dat het in dit gedeelte gaat over 1 avondje gezellig wijnproeven of een glaasje drinken op een verjaardag. Als je er een dagelijkse gewoonte van maakt, of te veel glaastjes proeft, ja dat is niet goed. En beveelt Paulus niet aan Timoteus aan om een glas wijn te drinken tegen zijn geregelde ongesteldheden? Weet niet precies waar dat staat.
    Hartelijke groeten,
    Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En dan hebben we het niet eens over Jesus en de bruiloft in Kana. De wijn die Jesus uit water maakte was ook duidelijk andere wijn dan die eerder op het feest geschonken werd.
    Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het gaat hier over echte dronkenschap waardoor je jezelf en anderen schade toebrengt.
    Matthew Henry zegt in zijn verklaring dat velen verdriet ondervinden zonder dat het hun eigen schuld is, maar dronkaards veroorzaken zelf hun eigen verdriet, en ook verdriet voor anderen.
    Op andere plaatsen in de Bijbel wordt toch ook gesproken over het goede dat een glas wijn kan brengen, maar overdaad schaadt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wouw leuk zeg zo'n avondje en ik ben het met degene hierboven eens dat een avond het niet erg is of op een feestje maar dat je niet elke dag dronken moet zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Is het niet zo dat het er om gaat dat je lang drinkt en van alles door elkaar drinkt met het gevolg dat je dronken wordt?

    Bij een wijnproeferij is het officieel zo dat je de wijn proeft, maar niet doorslikt! Dus?!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He!
    Ik heb het opgezocht in de kanttekening van de Statenvertaling.
    Daar staat dit als uitleg:
    Dat is, lang blijven zitten, zonder van het drinken een einde te kunnen maken.
    En met gemengde wijn word dit bedoeld:
    Dit ziet op de wijze van doen, gebruikelijk in hete landen, waar men den wijn met water mengt om zijn kracht te matigen, of vermengt met verscheidene specerijen; onder Spreuk. 9:5, en Spreuk. 23:30; Jes. 5:22, en Jes. 65:11.

    Misschien heb je hier wat aan?

    Groetjes en succes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wijn met water mengen? En wat denken we dan van een mixdrankje?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Augusta: Mixdrankjes zijn helemaal niet zo onschuldig als ze lijken, volgens mij. Ik drink graag jus met pisang, maar merk dat het veel makkelijker drink dan pure pisang. Zo drink je snel te veel. Met alle gevolgen van dien.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's