donderdag 20 januari 2011

Nog een blog!!

Zo he, he, ik zit. Weer lekker alleen na een week van zieken om me heen. Dat is allereerst  vooral vervelend en ook best wel sneu voor de zieke. Het betrof Geert die door de griep geveld werd. Hoge koorts, buikpijn en inmiddels ook snipverkouden. Maar nu hij weer naar school is geniet ik er ook wel weer van: boodschappen doen zonder oppas te hoeven regelen is veel handiger. Want weg zijn terwijl je weet dat er een ziek kind thuis op je ligt te wachten is zo naar! Maar vooral de rust die nu in huis heerst doet me genieten. Toen Geert goed ziek was, sliep hij regelmatig, maar zodra hij weer opknapte mocht ik hem vermaken. Even lego spelen, even knutselen. Maar als iets niet lukte was hij direct helemaal van slag. Huilen! Dan maar weer even op de bank.
"Wilt u voorlezen?" Twee boeken van Pietje Puk voorgelezen. Eh, nou ja, van het ene boek de laatste drie hoofdstukken, van een volgend boek de eerste drie...

Over voorlezen gesproken. Deze en volgende week is het de voorleesweek. Wel eens van gehoord? Mag je je kind extra voor gaan lezen. Yes! Veel scholen besteden er ook aandacht aan door de kinderen extra voor te lezen. Soms mogen er zelfs opa's en oma's komen voorlezen. Of belangrijke mensen zoals Leontine en Mathilde.
Doel: meer aandacht voor het boek, om zo het lezen te bevorderen. Maar ook, denk ik, meer aandacht voor het kind en de Nederlandse taal. Want voorlezen is heel belangrijk. Voor taal, emoties, maar het geeft vooral gezelligheid en saamhorigheid: samen op de bank een boekje lezen, wat is er leuker? Wie doet dat eigenlijk nog?

Weet je geen boek om je kind voor te lezen? Kijk dan eens op www.rencensieblog.blogspot.com
Een poosje terug nodigde mijn vriendin mij uit om medeschrijver te worden op dit blog. Met veel plezier ga ik hierop in. Dus samen schrijven we nu recensies over boeken die we mooi of minder mooi vinden.
Dus, kom ook daar maar eens langs, je bent van harte welkom!
En pak een boek, roep je kind, plof samen op de bank en begin. So simple!

"Goed lezen is een van de grote geneugten die eenzaamheid oplevert".
Francis Spufford


1 opmerking:

  1. Hoi Aline,

    Ja leuk he de nationale voorleesweek. Onder het genot van een lekker ontbijtje mochten de kids op m,n werk genieten van o.a. de plaatselijke bakker die voorlas. Hij nam overheerlijke broodjes mee en wij allemaal in pyjama aan het ontbijt. EEn terugkerend iets elk jaar en altijd met veel succes.
    Nou groetjes en succes met je blog,

    Pauline

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's