donderdag 30 december 2010

Oliebollen!!

Tada!! Het is weer zo ver. Ik mag oliebollen bakken! Errug leuk vind ik dat, jammer dat het maar een keer per jaar mag. Of, dat ik het maar een keer per jaar doe. Echt jammer. Toch eens veranderen..

Nadat Rob naar de boerderij is gebracht begin ik laaiend enthousiast met alles klaarzetten:
5 pakken mix, evenzoveel zakjes rozijnen, een stel appels (goudreinet en royaal gala) en olie.
Het meeest voorbereidende werk had ik al gedaan: frituurpan schoonmaken en vullen met verse zonnebloemolie, netjes uit fles. (Hoe vers is dat??)
Ook heb ik een nieuwe mixer gekocht met deeghaken, zo één van een paar tientjes die ik betaalde met Rocks. Doet niet zoveel pijn dus in m'n geldbuidel, de ander was namelijk nog niet zo heel oud, maar kapot.


Het gaat werkelijk geweldig. Mixen, schillen, rozijnen droogdeppen: allemaal zo gebeurd. En dan bij de CV dat spul. En ik koffie.


Te lang koffie gedronken? Te warme kachel? Ik weet het niet, maar in elk geval rijst het de pan uit. Waar gaat dat heen???            

Misschien heb ik dubbel zo veel oliebollen voor de prijs van één? Zou lekker zijn...
Inmiddels is de olie warm en ga ik verder: al dit meel moet nog klaar voor het oude jaar om is.


Wat worden ze mooi!!! En, wat zijn ze lekker! Een 10 voor de smaak en een 10 voor de fantasie, volgens manlief. Want rond is anders. Test  maar niet op vorm, het cijfer keldert naar beneden.. Gelukkig proef ik de vorm nooit en vind ik ze zo wel leuk! Geert maakt nog wat zakjes met oliebollen klaar voor mensen uit de kerk. Die gaan we zo dan brengen. Reken maar, dat wordt gewaardeerd!    


Toch...een beetje nare bijsmaak zit er wel aan. Ik voel me best een beetje gemeen. Want onze Rob is het liefst de hele dag kok. En toen hij vanochtend de tas met oliebollenspullen zag staan jubelde hij: Ja, we gaan morgen oliebollen bakken. En...ik zei niets. Terwijl ik wist dat dat vandaag ging gebeuren. Expres vandaag, omdat hij nu op de boerderij is. Vanavond komt hij thuis. Ik zie er een beetje tegenop. Hoe boos zal hij zijn? Of zet hij zich eroverheen en gaat hij lekker smullen?  In beide gevallen moet ik morgen misschien toch nog een pak bakken: of hij is laaiend...of hij eet ze allemaal op voor de klok van 0.00... Spannend, we zullen zien! Eén ding is zeker, deze oliebollenbakkerij ging heel ontspannen vandaag. Hoe je het ook wendt of keert, het was een steengoed plan. Volgend jaar weer!


Ogen dicht en..genieten maar!

Allemaal een hele goede jaarwisseling!! Kijk uit voor vuurwerk en voor hete olie. Veel bakplezier! En, als je het leuk vindt: geef even door: hoe bak jij oliebollen?

1 opmerking:

  1. Wij kopen ze bij de oliebollenkraam in het dorp. Morgen.En ja...zo stiekem ben ik dus ook wel eens. iets doen terwijl H. er niet is. Laat hem iets anders bakken, op het gaststel. Of in de magnetron. Appelbeignets ofzo. Ik wens je nog wat gezellige dagen. En ik zie er naar uit om weer een samen te 'biepen'.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter, dat waardeer ik en lees ik met plezier!

Pagina's